Старе місто функціонує як унікальний містобудівний комплекс площею 121 га, відокремлений від міста глибоким каньйоном р. Смотрич. Враховуючи багату історико-архітектурну спадщину Рада Міністрів УРСР в 1977 році оголосила його Державним історико-архітектурним заповідником, а 30.04.1998р. Указом Президента України надано статус Національного.
 
  »» Детальніше про заповідник
Главная Контакты В избранное
  • "Спадщина у небезпеці!"

    Розпочато кримінальне провадження передбаченого ч.2 ст.298 Кримінального кодексу України. Відділ з охорони культурної спадщини міської ради спільно з Заповідником будуть відстоювати позицію щодо притягнення власника пам’ятки до відповідальності.

    » Читати більше

    Контакти:

    НІАЗ ”Кам’янець” вул. П’ятницька 9,
    м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька обл., Україна, 32301 Міністерство культури України НІАЗ "Кам’янець", 2012р.

    тел.: (03849) 2-31-16
    факс.: 2-85-07
    http://niazkamenec.org.ua
    niazkamenec@gmail.com

  • Проблеми збереження Замкового мосту

    АвторАвтор: admin  Опубліковано: 26-04-2013 

    Пров. інженер відділу реставрації і реабілітації пам’яток Кулішова А.А.

    Замковий міст є пам'яткою архітектури державного значення (охор. №732), який становить невід'ємну частину архітектурного ансамблю Замку, унікальною пам'яткою середньовіччя і єдиною в Україні інженерною спорудою такого масштабу. Саме з метою її збереження був збудований новий міст через р. Смотрич «Бігуча лань».

    Згідно висновків спеціалізованих відомств Держбуду України Замковий міст визнаний аварійним. Протягом останнього півстоліття експлуатаційні навантаження на об'єкт підвищилися настільки, що створили реальну небезпеку для збереження пам'ятки.

    В зв’язку із значним обвалом скельної основи південної стіни мосту 28.06.1996 р. автомобільний рух через міст було заборонено комісією по надзвичайним ситуаціям і відповідним рішенням міськвиконкому. В 1997 р. Заповідник затвердив в Держбуді України проект підсилення аварійної ділянки основи Замкового мосту, а протягом 1998-1999 р.р. виконав дані протиаварійні роботи.

    В 2000 р. Замковий міст було включено до «Списку 100 пам’яток світу, які перебувають під загрозою знищення» і знаходяться під увагою Міжнародного фонду пам’яток в Нью-Йорку. Тоді ж ДНДІТІАМ розроблено Перспективну програму консерваційних і ремонтно-реставраційних робіт на комплексі Старого та Нового замків, включно з Замковим мостом, яку в 2001 р. погоджено Мінкультури України, Держбудом, облдержадміністрацією і затверджено міським головою Кам’янця-Подільського.

    Протягом останніх років питаннями ліквідації аварійного стану та реставрації мосту займався ряд науково-проектних інститутів - ДНДІТІАМ, УРНРІ «Укрзахід-проектреставрація», ДНТЦ «Конрест», Український транспортний університет, НУ «Львівська політехніка».

    В 2001 році Інститутом «УкрНДІпроектреставрація» за результатами обстеження мосту визначено стан його конструктивних елементів як аварійний і рекомендовано закрити автомобільний рух по мосту, а пішохідний - по тротуарах і південних мостових сходах.

    На замовлення міськвиконкому в 2003 р. інститутом «Укрзахід-проектреставрація» проведено комплексні інженерні обстеження мосту з комп’ютерним моделюванням його роботи під дією можливих сучасних навантажень і розроблено проектно-кошторисну документацію на ліквідацію аварійного стану, яка погоджена Держбудом України в 2004 р.

    В 2005 p. розпочались роботи 1-ої черги ліквідації аварійного стану з укріплення плити проїзжої частини і горизонтальної гідроізоляції дорожного полотна від поверхневих вод з влаштуванням брукованого покриття.

     Для відведення дощових вод на під'їздах до мосту, який розміщений в сідловині з ухилом близько 8%, влаштовані поперечні дощові колектори - один з західного боку і два зі східного. Згідно рекомендацій ДНТЦ «Конрест» були виконані роботи з відновлення структури лицьової поверхні мурування щокових стін мосту та зміцнення його скельної основи шляхом ін’єктування тріщин, мурування підпірних стінок, заповнення великих каверн, просочення гідрофобізуючим розчином.

    В 2006-2007 р.р. продовжувались реставраційно-ремонтні роботи кам’яної кладки скельної основи, стін південного фасаду, водопропускного каналу, внутрішніх склепінь і консервація шурфів. Дані роботи, а також ремонт південних мостових сходів і благоустрій території завершені в 2008 р.

    Але в повному обсязі протиаварійні ремонтно-реставраційні роботи не були завершені і, в загальному, технічний стан окремих конструктивів мосту залишається аварійним. Для їх завершення необхідно провести корегування проектно-кошторисної документації і виконати реставрацію кам’яного мурування північної стіни, пілонів та укріплення скельної основи. Орієнтовна вартість цих робіт становить біля 500,0 тис. грн.

    На жаль, за останній час значно активізувався рух авто-транспорту через Замковий міст, який не обмежений по вантажопідйомності і габаритам. Динамічне навантаження спричиняє подальше руйнування пам’ятки. Для її збереження необхідно заборонити рух автотранспорту по мосту до завершення в повному обсязі протиаварійних ремонтно-реставраційних робіт.

    Виконання даних заходів дасть можливість зберегти цінну пам’ятку архітектури і забезпечити безпечну її експлуатацію.

  •