ОСОБЛИВОСТІ ЗБІРКИ БУДІВЕЛЬНОЇ КЕРАМІКИ З ФОНДІВ НІАЗ «КАМ’ЯНЕЦЬ» – КАХЛІ
Стаття присвячена аналізу колекції пічних кахель з фондів Національного історико-архітектурного заповідника «Кам’янець», як декору в інтер’єрах кам’янецьких будинків. Класифіковано кахлі за композиційною тематикою на три типи: килимові, композиційно-замкнуті, не орнаментовані. Зроблено спроби у реконструкції печей XVІ-XVIІ ст.
Ключові слова: кахля, орнамент, декор, зображення, килимовий, композиційно замкнутий,сюжетний, обмежуюча рамка.
Помітною сторінкою архітектурно-декоративної кераміки в Україні було здавна виготовлення пічних кахель. Виробництво кахлів пройшло довгий і складний шлях, залишивши нам багато цінних і оригінальних зразків мистецтва. Кахлі, на відміну від керамічного посуду, порівняно молода група кераміки, історія якої в Україні налічує трохи більше шести століть і характеризується з інтенсивним ростом у піздньосередньовічних містах.
Кахельні грубки з XV-XVI ст. стали важливим атрибутом житлових інтер’єрів незалежно від майнового стану. Кахельна грубка складалась з кам’яної або цегляної основи – круглого, або квадратного в плані постаменту з отвором для завантаження палива, на якому встановлювали невеликий куб або циліндр з кількох рядів кахлів. Угорі виводили карнизи. У пічному комплекті виділяють основні види кахель а саме: виповнюючі, пояскові, карнизні, увінчуюючі. Саме кахельні декори складали єдине ціле з архітектурним рішенням будівель, підкреслюючи в деяких випадках їх конструктивні особливості, створюючи яскраві мистецькі акценти, відтак піч ставала не лише джерелом тепла, але й головною окрасою житла.
Кахлі є одним із самобутніх явищ в українському декоративно-ужитковому мистецтві, які привертали увагу багатьох дослідників а саме: Ю. Лащука [1], А. Колупаєву [2], Г. Івашків [3], Л. Винагородську [4] та інших. Кожен із науковців простежує історію розвитку, основні центри виготовлення, художні особливості, стилістику кахель та технічні засоби художнього формотворення.
У фондах Національного історико – архітектурного заповідника «Кам’янець» зберігається невелика, але цікава колекція пічної кахлі, яка охоплює широкий хронологічний період з XV по XX ст. та відображає еволюцію кахель від відкритого типу (горщико та мископодібних) до коробчастого типу (матричні). Зібрання колекції кахель здійснювалось за матеріалами археологічних досліджень, архітектурно-археологічного нагляду за земляними роботами, випадковими знахідками, що були виявлені на території Заповідника.
Метою даної статті є аналіз кахляної печі в інтер’єрах кам’янецьких будинків як декор помешкань у XV - XX ст. Для цього проведений аналіз наявних в фондах НІАЗ «Кам’янець» кахлів за їх орнаментацією. За композиційною тематикою та сюжетним зображенням кахлі у фондах поділяються на три типи: килимові, композиційно - замкнуті, не орнаментовані.
Килимовий (рапопортний) орнамент на кахлях був поширений в гончарстві у другій половині XVІІ ст. При килимовому орнаменті одна кахля є складовою частиною великого малюнку, що перетворює лицеву поверхню печі в своєрідний килим [5, с.30-31]. Зображення килимового орнаменту є різноманітним від рослинно-геометричного до геральдичного та переходить з однієї кахлі на іншу. У фондах НІАЗ «Кам’янець» представлені кахлі килимового орнаменту з рослинним, геометричним, рослино-геометричним, геральдичним зображеннями.
З килимовим геометричним орнаментом є кахля XV- XVІ ст. на якій зображення у вигляді вписаного у центр кола, двох діагональних ліній та чотирьох півкіл по кутах. Такі кахлі формують килимове зображення у вигляді перехрещених кілець, яких по центру пересікають діагональні лінії [6] (Рис.1.).
Рис. 1 Кахля XV- XVІ ст. Килимового орнаменту, рослинне зображення
Прикладом рослино - геометричного зображення є теракотова кахля другої половини XVІІ ст. з класичним шатровим орнаментом – повторюване зображення семипелюсткової квітки, оточеної ромбовидними фігурами із вписаними в них восьмикінечними зірками. Рослинний орнамент тісно переплітається з геометричним. Зображення на кахлі виконано низьким рельєфом [7] (Рис.2.).
Рис. 2 Кахля другої половини XVІІ ст. Килимового орнаменту, рослинно-геометричне зображення
З геральдичним зображенням представлена лицьова кахля XVІІ ст., виготовлена з червоної глини, поліхромна. Орнамент лицьової пластини нагадує геральдичний щит. Малюнок виконаний в синіх, жовтих та білих тонах. На синьому тлі зображення лева, який увінчаний короною. Лев опирається на геральдичний щит з білих завитків та жовтим овалом всередині [8] (Рис.3.). Дана композиція могла займати центральну частину поверхні дзеркала печі та поєднуватись з іншим орнаментальним зображенням.
Рис.3 Кахля XVІІ ст. Килимового орнаменту, геральдичне зображення.
Композиційно - замкнутий орнамент представлений кахлями з обмежуючою (оконтурюючою) рамкою у якій зображення не переходить на іншу кахлю, а формує окрему композицію - рослинну, геометричну, рослинно-геометричну, геральдичну та сюжетну. У фондах НІАЗ «Кам’янець» композиційно-замкнуті кахлі представлені лицьовими і поясковими, та мають свої особливі відмінності за складом глини, висотою рельєфу орнаменту, композиційного змісту.
Зразками композиційно замкнутого рослинного зображення є кахля лицьова ХVІІ ст., орнаментована розеткою по центру у вигляді чотирьохпелюсткової квітки, від якої розходиться чотирьохпелюстковий рослинний орнамент. Лінії орнаменту дугами формують восьмипелюсткову квітку, а прямими стеблами ділять кахлю по діагоналі. Орнаментована кахля низьким рельєфом [9] (Рис.4.).
Рис. 4 Кахля ХVІІ ст. Композиційно замкнутий орнамент, рослинне зображення
Прикладом композиційно - замкнутого орнаменту з геометричним зображенням є лицьова кахля XVІІ- XVІІІ ст. на якій зображено лінії, що відходять від центру, та лінії, які відокремлюють кути і формують квадрати, трикутники, ромби [10] (Рис.5.).
Рис.5 Кахля XVІІ- XVІІІ ст. Композиційно замкнутий орнамент, геометричне зображення
Рослино-геометричне зображення композиційно - замкнутого орнаменту представлено кахлею ХІХ ст. із вписаним у центрі кругом, який оточує квадрат. По кутах кахлі розміщено стилізований рослинний орнамент [11].
Композиційно - замкнутий орнамент геральдичного зображення представлений кахлею XVІІ- XVІІІ ст. на якій простежується геральдична тематика із зображенням орла в круглому щиті, що виконано низьким рельєфом [12] (Рис. 6.).
Рис. 6 Кахля XVІІ- XVІІІ ст. Композиційно замкнутий орнамент, геральдичне зображення
Також цікавим прикладом геральдичного орнаменту є карнизна кахля кінця XVІ ст. на якій по центру зображено щит, по лівій стороні якого простежується літера М, а по праву сторону хрест. Зверху щита корона, а по різні сторони від нього зображення грифонів. Лицьова поверхня кахлі покрита поливою світло-зеленого кольору [13] (Рис. 7.).
Рис. 7 Кахля карнизна кінця XVІ ст. Композиційно замкнутий орнамент, геральдичне зображення.
До сюжетного зображення ми можемо віднести кахлю XVІІ- XVІІІ ст., що виготовлена з сірої глини. По всій площині кахлі простежується зображення вершника на коні, на голові у якого східний головний убір, в руках пістоль [14] (Рис. 8.).
Рис. 8 Кахля XVІІ- XVІІІ ст. Композиційно замкнутий орнамент, сюжетне зображення
Сюжетна композиція на сакральну тематику представлена лицевою теракотовою кахлею із зображенням янгола [15].
Неорнаментовані кахлі характеризуються тим, що на лицевій поверхні кахлі повністю відсутній орнамент, і такі кахлі були переважно поливаними. Такою є кахля, лицьова поверхня якої покрита темно-зеленою поливою [16] (Рис. 9.). Ще одним зразком неорнаментованих кахлів є карнизна кахля XVІ- XVІІ ст., виготовлена з червоної глини. Її лицьова поверхня випукла та покрита поливою зеленого кольору
[17].
Рис. 9 Кахля XVІІ ст. Не орнаментована
У цілому, наявна колекція кахлів з фондів НІАЗ «Кам’янець» дає можливість проаналізувати особливості кам’янецьких кахель, здійснити їх класифікацію за орнаментацією, порівняти кам’янецькі кахлі з кахлями, що були у вжитку в інших містах на території України, здійснити спроби реконструкцій кам’янецьких печей на ХVІ-ХVІІ ст. тощо.
На сьогодні кахельних грубок XVІ - XVІІ ст. у кам’янецьких будинках не збереглося. Тому здійснено графічну реконструкцію кахельної печі ХVІІ ст. з житлового будинку по вул. Вірменська, 2а, за наявними в фондах кахлями, що були виявленими з контролю за земляними роботами у 1990-х роках. Кахлі створюють повторюючу композицію рослинного орнаменту в обмежуючій рамці (Рис. 10.).
Рис. 10 Реконструкція печі XVII ст. (мал. Р. Нідзельської)
Більш пізні зразки кахельних печей збережено в інтер’єрах кам’янецьких садиб ХІХ ст. Так у житловому будинку по вулиці Лесі Українки,38 (колишній особняк, що належав родинні Доманських) в інтер’єрі збереглися три печі з художньо-декоративними кахлями, які стали прикрасою всього будинку. Кахлі представлені рослинним та рослинно-геометричним орнаментом у стилі бароко, композиційно - замкнуті, з високим рельєфом, полив’яні [18] (Рис.11.).
Рис.11 Кахельна піч ХІХ ст. по вул. Л. Українки, 38
Ще одним прикладом є збережені кахельні печі ХІХ ст., які знаходяться в інтер’єрі будинку по вулиці Лесі Українки, 60 (колишня садиба Карла Дембіцького). В будинку розміщено сім печей. Усі існуючі печі відрізняються одна від одної формою, кольором поливи, орнаментацією. Один вид кахель з рельєфним рослинним орнаментом, що утворює рапопортну композицію, полив’яні сіро-зеленою, зеленою та білою поливами. Висота рельєфу орнаменту коливається від середнього до високого. Інший тип лицьових кахель є не орнаментований, полив’яний білою поливою (Рис. 12.).
Рис. 12 Кахельна піч ХІХ ст. по вул. Л.Українки, 60
Отже, наявні кахлі з фондів НІАЗ «Кам’янець», стали справжнім джерелом для вивчення будівельної кераміки, які виконували не тільки функцію обігріву, але й були справжніми витворами українського декоративно-ужиткового мистецтва. Кахлі набули значення виразного мистецького акценту для відтворення декорів та інтер’єрів кам’янецьких помешкань ХVІ-ХХ ст.
ДЖЕРЕЛА ТА ЛІТЕРАТУРА
- Лащук Ю. П. Українські кахлі ІХ–ХІХ ст. / Ю. П. Лащук. – Ужгород, 1993. – 80 с.
- Колупаєва А. Українські кахлі XIV – початку XX століть. Історія. Типологія. Іконографія. Ансамблевість / А. Колупаєва. – Львів: Інститут народознавства НАН України, 2006. –383 с.
3.Івашків Г. Збірка кераміки Петра Лінинського / Г. Івашків .- Львів, 2010.- 279 с.
- Виногродская Л. Орнаментальные мотивы на украинских рельефных изразцах XVI–XVII векав / Л. Виногродская // Нові дослідження пам’яток козацької доби в Україні : збірник наукових праць / за ред. О. М. Титової, С. О. Біляєвої, Л. І. Виногродської, Г. Ю. Івакіна. — Вип. 16. — К. : Часи козацькі, 2007. - С. 44.
5.Задорожнюк А. Кам’янецькі кахлі / А. Задорожнюк // Інформаційний вісник Подільського братства.- Кам’янець на Поділлі,
1990 р. - №2. С.30-31.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець», група археологія .- інв. № 295. Кахля XV- XVІ ст.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець», група археологія .- інв. № 292. Кахля друга пол. XVІІ ст.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець», група археологія .- інв. № 9. Кахля XVІI ст.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець», група археологія .- інв. № 152. Кахля XVІI ст.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець», група археологія .- інв. № 275. Кахля XVII- XVІII ст.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець» . - НДФ 283.Кахля XІХ ст.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець», група археологія .- інв. № 243.Кахля XVII- XVІII ст.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець», група археологія .- інв. № 44. Кахля кінця XVI ст.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець», група археологія .- інв. № 150. Кахля XVII- XVІII ст.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець» . - НДФ 1215.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець», група археологія .- інв. № 46. Кахля XVІI ст.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець», група археологія .- інв. № 151. Кахля XVI- XVІI ст.
- Науковий архів НІАЗ «Кам’янець». Облікова документація на нерухомий об’єкт культурної спадщини Житловий будинок (мур.), ХІХ ст.., охор. № 16-Хм, вул. Л.Українки, 38, м. Кам’янець-Подільський, Хмельницька обл. – 2014 р.
И.А. Грузер
ОСОБЕННОСТИ КОЛЛЕКЦИИ СТРОИТЕЛЬНОЙ КЕРАМИКИ ИЗ ФОНДОВ НИАЗ "КАМЕНЕЦ" – ИЗРАЗЦЫ
Статья посвящена анализу коллекции печных изразцов из фондов Национального историко-архитектурного заповедника "Каменец", как декору в интерьерах каменецьких домов. Классифицированы изразцы за композиционной тематикой на три типа: ковровые, композиционно замкнутые, не орнаментируемые. Сделаны попытки в реконструкции печей XVІ - XVIІ века.
Ключевые слова: изразец, орнамент, декор, изображение, ковровый, композиционно замкнутый, сюжетный, ограничивающая рамка.
Iryna Hruzer
Features of the building ceramics collection from the funds of NHAP "Kamyanets" - tiles
The article is devoted to the analysis of the collection of stove tiles from the funds of the National Historical and Architectural Preserve "Kamyanets" as a decoration in interiors of houses in Kamyanets-Podilskyi. Tiles were classified according to the compositional themes into three types: carpet, compositionally closed, not ornamented. There have been made attempts to reconstruct stoves of the 17th - 18th centuries.
Key words: Tile, ornament, decoration, image, carpet, compositionally closed, storyline, bounding frame.