І.А. Бабійчук,
молодший науковий співробітник
Національного історико-архітектурного
заповідника «Кам’янець»
Архітектурна спадщина Кам’янця-Подільського в роботах С.Кукурузи
У даній статті аналізуються ліногравюри С.Кукурузи та розглядаються принципи використання їх у пам’яткоохоронній діяльності НІАЗ «Кам’янець».
Ключові слова: графіка, С.В. Кукуруза, митець, пам’яткоохоронна діяльність, колекція, екслібрис, пам’ятка архітектури, ампір.
Графічні твори митців є документальною фіксацією пам’яток архітектури і оточуючого середовища та посідають помітне місце в історії культури. Одним із таких творчих митців Поділля є Сергій Васильович Кукуруза (1906-1979) - член Спілки художників СРСР, заслужений вчитель Казахської РСР, член правління Кам’янець – Подільської і Хмельницької організацій Товариства охорони пам’ятників історії та культури, Товариства охорони природи, географічного товариства [1].
С.В. Кукуруза народився 3 лютого 1906 р. в селі Привороття (сьогодні село Подільське), поблизу міста Кам’янця-Подільського Хмельницької області, в родині селянина [2]. Вперше ім’я Сергія Кукурузи появилося в образотворчому мистецтві в 1931 році оформленням гравюрою «П’ятий рік п’ятирічки» обгортки журналу «Молодий більшовик». Саме в цей період з 1930 по 1934 роки художник навчався у Київському художньому інституті, який став осередком формування нових ідей та традицій, де працювали М. Бойчук, В.Пальмов, К.Малевич, В. Касіян та інші [3]. З 1940 по 1972 роки С. Кукуруза працює в Казахстані, займаючись педагогічною та творчою діяльністю. У 1972 р. художник повертається в Україну на рідне Поділля, та назавжди поселяється в Кам’янці-Подільському [4].
Подорожуючи мальовничими куточками подільського краю, С. Кукуруза створює різнопланові серії гравюр такі, як: «Пам’ятники Великій Вітчизняній війні» (до 30 – тої річниці визволення Кам’янця-Подільського від німецько-фашистських загарбників), «Кам’янець-Подільський цементний завод», «Архітектурні пам’ятки Поділля», «Пам’ятки вірменської архітектури в м. Кам’янці-Подільському», «Кам’янеччина в минулому і сучасному», «Кам’янець-Подільський. Збірна серія», «Види річки Дністер» (затоплені міста після побудови Могилів - Подільської ГЕС), «Тваринний комплекс колгоспу «Україна», с. Устя » та інші [5].
Графічна творчість Сергія Кукурузи багатогранна, митець також захоплюється створенням книжкових знаків – екслібрисів, яких нараховується у його колекції понад 150, виготовлених на дереві та лінолеумі. Тематика книжкових знаків є різноманітною. Екслібриси, створені Сергієм Кукурузою, були презентовані на виставках Москви, Києва, Харкова, Львова, Красноярська, Актюбінська а також у Польщі та Голландії [6]. В подарунковому комплекті «Книжные знаки 1969 С. Кукурузы» автор залишив напис «Книжные знаки сделаны в период бессонных ночей трехдневного пребывания в Старо-Ушицкой больнице на Подоле. Работа проходила в коридоре при мерцающей слабой лампочке под потолком. А я, убивая тоску гравировал книжные знаки…» [7].
За своє творче життя художник-графік створив більше, як 2,5 тисячі різноманітних робіт. Його творчістю захоплювались не лише в Україні, але й за її межами про, що свідчить переписка С.Кукурузи з членом – кореспондентом Академії Наук СРСР професором Сидоровим А.А. «Ваши новые гравюры я получил. Вы меня просите об отзыве о них, и я с удовольствием сообщаю мое искреннее мнение, что все они в общем удачны. Они, во всяком случае - значительный шаг вперёд в Вашем искусстве после 30-х годов. Мне очень нравится Ваша шевченковская серия, и особенно – Ваши украинские пейзажи. В них налицо и «настроение», и мастерство в передаче пространства, и неоспоримая декоративность цвета и композиции. Это мнение не только мое, но и некоторых моих знакомых, которым я имел повод показывать Ваши листы. Цветные линогравюры, эстампами в Москве пользуются успехом, их полюбили как приём украшения жилищ, Ваши же работы, право, стоят на хорошем уровне рядом с теми, какие распространяются у нас. Я готов Вас поздравить и приветствовать с неоспоримыми достижениями как художника» [8].
Художні твори С.Кукурузи прикрашають колекції багатьох музеїв та галерей Москви, Санкт-Петербургу, Алма-Ати, Києва, Львова, Вінниці, Хмельницького, Чернівців, Кам’янця-Подільського та інших міст [9]. У фондах Національного історико-архітектурного заповідника «Кам’янець» (далі - Заповідник) зберігається колекція ліногравюр С.В. Кукурузи, до якої входять серії: «Памятники армянской архитектуры в Каменец-Подольском», яка включає 19 робіт з зображенням вірменських пам’яток; серія «Кам’янець-Подільський. Збірна серія», що нараховує 34 роботи, до якої входять пам’ятки Старого міста, міські пейзажі Нового плану, портрети; серія-мініатюра «Кам’янець-Подільський» налічує 15 робіт.
Дана колекція з фондів Заповідника є цінним іконографічним джерелом, яке фіксує стан пам’яток на території НІАЗ «Кам’янець» у 70-ті роки ХХ ст. Саме в цей час розглядалось питання створення в місті Державного історико-архітектурного заповідника з метою збереження об’єктів культурної спадщини Старого міста. В НІАЗ «Кам’янець» роботи С. Кукурузи використовуються в науково-дослідній, виставковій, пам’ятокоохороній діяльності.
Проаналізуємо використання робіт С. Кукурузи з зображенням об’єктів історико-архітектурної спадщини Старого міста в пам’яткоохоронній діяльності, на прикладі ліногравюр з фондів НІАЗ «Кам’янець»:
- ліногравюра «Армянская башня – колокольня XVI в.» [10], - Башта вірменського костьолу, 16 ст., пам’ятка архітектури та містобудування національного значення, Охор. № 750 [11]. Зображено південний фасад п’ятиярусної кам’яної башти та аркаду костелу Св. Миколая з фрагментом огорожі. Порівнюючи стан пам’ятки на сьогодні,відзначимо, що істотних змін не відбулось, лише аркада оздоблена сучасними кованими металевими заповненнями.
- Ліногравюра «Казематная башня XVII в.» [12] – башта Казематська, 1667 р., пам’ятка архітектури та містобудування національного значення, охоронний № 736[13]. На ліногравюрі зображений вигляд башти з південно-західного боку, до якої примикає господарська споруда. На сьогодні пам’ятка зазнала змін, з виконанням реставраційно-ремонтних робіт у 2007 році, були проведені роботи з заміною даху, понижено рівень входів у башту, влаштовано дверні віконні заповнення.
- Ліногравюра «Армянский колодец 1638 г. » [14] - Вірменський колодязь, 1638 р., пам’ятка архітектури національного значення охоронний № 739 [15]. На ліногравюрі, ми можемо побачити вірменську криницю зі східного боку, де зафіксовано її стан після консерваційних робіт у післявоєнний період. В 1992 році під час ремонтно - реставраційних робіт було змінено дах, який став ґонтовий наметовий із заломом.
- Ліногравюра «Армянские склады XVI в.» [16] – Вірменські склади, 16 ст., пам’ятка архітектури та містобудування національного значення, охоронний № 743 [17]. На ліногравюрі зображений південний фасад стіни вірменських складів, на задньому плані дзвіниця Миколаївської церкви, з північного боку фрагмент житлового будинку. Перебудови та змін пам’ятка не зазнала.
- Ліногравюра «Гончарная башня XVI в.» [18] – Гончарська башта, 1583 р. пам’ятка архітектури та містобудування національного значення, охоронний № 727/6 [19]. Зображено фасад п’ятиярусної круглої башти з конічним ґонтовим дахом з північного схилу каньйону річки Смотрич. Аналізуючи роботу С.Кукурузи, можна сказати, що пам’ятка до сьогодні зберегла свій вигляд без змін.
- Ліногравюра «Каменец – Подольский. Гравюры Сергея Кукурузы» [20] - зображено пам’ятку архітектури національного значення, будинок Польського магістрату, 16-18 ст., охоронний № 738 [21] з південно-східного боку. На ліногравюрі зображено вигляд пам’ятки після проведення ремонтно-реставраційних робіт у 1970-х роках, де зафіксовано тимчасове ампірне завершення вежі ратуші, яке було змінено реставрацією в 1990-х роках на барокове.
Отже, творчість Сергія Кукурузи можна розглядати не тільки в художньо-образотворчих аспектах, а як цінне іконографічне джерело в пам’яткоохоронній та реставраційній діяльності. За роботами художника можна простежити еволюцію перебудови пам’яток архітектури та визначити стан їх збереження з 1970-их років.
Список використаних джерел та літератури
- Головін М. Щедрий талант // «Розмай». – 1976. – 6 лютого. – С.3.
- Проспект виставки творів, присвяченої 70-річчю з дня народження і 45-річчю творчої діяльності. – Кам’янець-Подільський, 1976. - Наукова бібліотека НІАЗ «Кам’янець».
- Баршинова О. Роль естетичних теорій представників українського авангарду в формуванні конструктивістського стилю //Архітектурна спадщина України. Вип. 4: Проблеми стильового розвитку України / За ред. В. Тимофієнка. – Київ, 1997 р. – С.147.
- Завальнюк О.М., Комарніцький О.Б. Минуле і сучасне Кам’янця-Подільського: політики, військові, підприємці, діячі освіти, науки, культури й медицини: Історичні нариси. – Вип.1. – Кам’янець-Подільський, 2003 р. – С.168.
- Коваленко Ф. Записка о жизни и деятельности художника. – графика члена Союза художников СССР Сергея Васильевича Кукурузы. / К 70-летию со дня рождения и 45-летию творческой деятельности/. - Наукова бібліотека НІАЗ «Кам’янець».
- Головін М. Еклібриси Сергія Кукурузи // «Корчагінець». – 1975. – 18 грудня.
- 7. Подарунковий комплект «Книжные знаки 1969 С. Кукурузы». – Приватна колекція Чернова О.С.
- Сидоров А. Выписка из письма члена – корреспондента Академии Наук СССР, Сидорова А.А. – Москва, 1966. – Наукова бібліотека НІАЗ «Кам’янець».
- Завальнюк О.М., Комарніцький О.Б. Минуле і сучасне Кам’янця-Подільського: політики, військові… – С.165.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець». – Група зберігання «Іконографічні матеріали». – Ік. 209.
- Законодавство про пам’ятки історії та культури. Збірник нормативних актів. Під ред. О.Н. Якименка. – Київ, 1970. – С.290.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець»... – Ік. 218.
- Законодавство про пам’ятки історії... – С.289
- Фонди НІАЗ «Кам’янець»…– Ік. 219.
- Законодавство про пам’ятки історії... – С.290.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець»... – Ік. 210.
- Законодавство про пам’ятки... – С.290.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець»... – Ік. 836.
- Законодавство про пам’ятки... – С.288.
- Фонди НІАЗ «Кам’янець»... – Ік. 800.
- Законодавство про пам’ятки історії... – С.289.
In this article the linocuts of S.Kukuruzy are analysed and the principles of their using in monument protection activities of NHAR "Kamyanetc" are examined.
Key words: graphics, S. V.Kukuruzy, artist, monument protection activities, collection, bookplate, architectural monument, еmpire.
Ілюстрації до тексту
Рис.1 Портрет С.В. Кукурузи
Рис.2 Ліногравюра С. Кукурузи «Армянская башня – колокольня XVI в.»
Відомості про автора
Бабійчук Ірина Алімівна
Молодший науковий співробітник НІАЗ «Кам’янець»
Робоча адреса: м. Кам’янець-Подільський, вул. П’ятницька,9
Контактні телефони: моб. 0678616972, роб. 03849 2-31-16